Circle Circuit Training (LIIT)

Circle Circuit Training (LIIT)

Je hebt zeker weleens gehoord van HIIT (High Intensity Interval Training), de voordelen daarvan en je hebt het misschien ook wel in je trainingsroutine zitten. Maar heb je ooit gehoord van LIIT (Low Intensity Interval Training)? LIIT heeft veel overeenkomsten met HIIT, maar ook zeker wat verschillen dat het een overweegbare optie maakt.

Calorieën verbranden met LIIT

Als je je afvraagt met welke van de twee je het meeste vet verbrandt, is het antwoord: beide. Met allebei de vormen kun je erg veel calorieën verbranden. Elk lichaam is anders, dus het is ook verschillend met welke hartslag iemand de meeste calorieën verbrandt, zegt Andrew Borsellino, een Amerikaanse personal trainer. “Wanneer je de calorieverbranding van HIIT met die van LIIT vergelijkt, dan hangt het af van de lengte van een workout.”

Verschil HIIT en LIIT

LIIT is zeker een aanrader om toe te voegen aan je trainingsroutine. Er zitten namelijk verschillende voordelen aan deze trainingsroutine. “LIIT training komt overeen met High Intensity training omdat een intensieve periode wordt opgevolgd door een minder intensieve periode”, zegt Jamie Logie, een gecertificeerde krachttrainingspecialist. Het verschil is dat de intensiteit tijdens een LIIT workout minder is dan tijdens een sprint en dat de minder intensieve herstelperiode langer is. Een goed voorbeeld is een jog van 90 seconden op een loopband, gevolgd door een wandeltempo van 3 tot 5 minuten.

Voordelen van LIIT

HIIT training heeft zijn voordelen, maar er zijn verschillende voordelen die je misloopt als je dit voor LIIT verkiest. “LIIT is een goede keuze voor beginners of voor mensen die moeten herstellen van een blessure”, zegt Logie. Ook wanneer je wat langer uit de running bent geweest, is deze vorm van trainen een goede manier om weer back-on-track te komen.

Het is al een lange tijd bekend dat HIIT een van de beste manieren is om vet te verliezen, maar uit onderzoek is gebleken dat low intensity trainingen net zo effectief zijn. Onderzoekers van de Queen’s University in Kingston (Canada) hebben twee groepen geobserveerd. De ene groep deed LIIT en de andere HIIT, over eenzelfde periode. Opvallend was dat de LIIT groep net zo veel gewichtsverlies had gerealiseerd als de HIIT groep.

Oefeningen volgens LIIT

In principe zijn alle oefeningen met het LIIT format uit te voeren door het gewicht en het aantal herhalingen aan te passen, of het tempo van de uitvoering. Wij kiezen ervoor om de LIIT in een circuit van vier verschillende stations met ieder vier oefeningen te presenteren. In totaal dus 16 oefeningen. Bij jouw station doe je elke oefening 30 seconden. Daarna ga je door naar het volgende station, etc. etc. De vier stations bezoek je in totaal dan drie keer. In totaal duurt deze training tussen de 45 en 60 minuten.

Of je nou 21 bent of 85, LIIT training kan voor iedereen voordelen bieden. Een onderzoek richtte zich op het effect van LIIT voor ouderen. Daar kwam uit dat LIIT hen niet alleen fysiek sterker maakte, maar ook de algehele gezondheid verbeterde. Naast dat het een goede manier is om gewicht te verliezen, heb je ook een verminderde kans op blessures bij deze trainingsvorm.

red. Muscle & Fitness