SPINNING

spinningWAT DOET SPINNING  MET JE
Spinning® is een pittige training die gericht is op hart en bloedvaten.
Deze training doe je op een soort hometrainer, een stationaire fiets.
De training is goed voor een sterk hart, het vergroten van je longinhoud,
een goede bloedsomloop en soepele spieren.

Spinning®, het woord zegt het al, betekent namelijk ‘snel ronddraaien’. Je bent dus echt hard aan het werk tijdens een uurtje fietsen.
Lekker pittig, even wennen; maar toegankelijk voor iedereen met een gemiddeld conditieniveau.

Spinning is voor iedereen die van fietsen houdt een heerlijke binnen sport op muziek die op een stationaire fiets wordt uitgevoerd.
Hierbij bepaalt u zelf weerstand en dus de zwaarte van de oefeningen.
Het is een vaststaande fiets met een zwaar vliegwiel (15kg) aan de voorkant. Zittend of staand fietst u zich, begeleid door verschillende stijlen van muziek naar een topconditie toe.

De eerste 2 lessen worden door de meeste mensen als heel zwaar ervaren, maar daarna staat men versteld van het snelle resultaat en kan men zich bijna niet voorstellen dat die eerste 2 lessen zo pittig waren.

Spinning is hard werken en kost liters zweet. Maar je bouwt een enorm uithoudingsvermogen op.
Wie er eenmaal mee begint, is vaak niet meer te stoppen. Waar en hoe vaak kun je het doen?

Spinning® doe je natuurlijk het beste in een sportschool waar ze een speciale Spinningruimte hebben met meerdere fietsen. De docent of coach geeft je tijdens de training allerlei instructies, zoals staand of zittend fietsen op hoog of laag tempo en met veel of weinig weerstand.
Voor het beste resultaat is het raadzaam om twee tot drie keer per week te trainen. Houd echter wel een handdoek bij de hand, want je gaat zweten zoals je nog nooit eerder gezweet hebt! Je moet dan ook, zoals bij elke sport, genoeg water drinken!! Zo droog je niet uit door het vele zweten en kan je je afvalstoffen kwijt.

Vergeet niet te rekken en strekken voor én zéker na de training. Zo voorkom je spierpijn en ongewenste blessures. Wanneer je je tijdens de training duizelig begint te voelen, verlaag dan je snelheid en stop langzaam met trappen. Zorg altijd dat je iets van een druivensuiker bij de hand hebt want dat neemt vliegensvlug op.

Val je ervan af?
Ik heb er al veel tegenstrijdige berichten over gehoord. Want doordat je op een hoge intensiteit traint zou je meer op uithoudingsvermogen trainen dan op vetverbranding.
800 calorieën verbranden in een les is makkelijk mogelijk. Omdat je nu veel koolhydraten (suikers) verbrandt kunnen deze niet als overtollig in vet worden omgezet. Wil je toch ook extra (reeds bestaand) vet aanpakken dan raad ik je aan om 1 of 2 keer per week een korte gewichtstraining (maximaal half uur) te doen in de fitnesszaal naast je spinning les. Je spieren moeten dan zwaar werk verrichten en gaan de bestaande vetten aanpakken, zonder dat er spiermassa gevormd wordt!